In de schilderijen en tekeningen van Marli Turion (Voorschoten, 1952) staan vooral vrouwen centraal. In lagen en rasters worden zij ongrijpbaar en ogen zij fragiel en kwetsbaar. De voorstellingen bestaan uit verschillende, over elkaar geplaatste beelden. Turion omsluiert de gezichten, laat ze achter rasters schuilgaan, licht ze weer op door dieptewerkingen of schildert ze als silhouet. Zo komt zij dicht bij de mens in al zijn breekbaarheid.
Duizenden puntjes houtskool
In het recentere werk worden de rasters en patronen steeds vaker als zelfstandig onderwerp gebruikt. Op haast meditatieve wijze tekent zij de patronen met duizenden puntjes houtskool die daarna worden aangevuld met stipjes acryl, meestal zo dik dat het borduursels lijken.
Digitale fotografie
Turion, die met haar werk in diverse particuliere en overheidscollecties vertegenwoordigd is, combineert diverse technieken. Naast schilderkunstige en grafische technieken, maakt zij ook gebruik van foto’s en computertechnieken. De wijze waarop zij schildert is aan het pixelachtige van de digitale fotografie ontleend. Voor haar onderwerpen put zij uit een uitgebreid archief van krantenknipsels, reproducties, tekeningen en foto’s.
Afbeelding: Marli Turion, Sleeping beauty, gemengde techniek